Optymalizacja i pozycjonowanie sklepu internetowego to niezwykle skomplikowany i zaawansowany proces. Dzięki niemu możemy jednak promować nasz e-sklep na wysokie pozycje w wyszukiwarce Google i sprzedawać nasze produkty wielu klientom pozyskanym właśnie z tego miejsca. Pozycjonowanie sklepu internetowego wymaga jednak rzetelnego podejścia i zwrócenia uwagi na wszystkie — nawet najmniejsze niuanse wpływające na pozycję naszej witryny. W dalszej części tekstu przedstawiamy najważniejsze elementy, na jakie należy zwrócić uwagę, pozycjonując sklep internetowy.

 

Artykuł powstał m.in. z wykorzystaniem źródeł:

User Experience

Pierwszym elementem, który powinniśmy wziąć pod uwagę optymalizując działanie naszego sklepu internetowego jest jego dostosowanie pod kątem user experience. Dostosowanie witryny do potrzeb użytkownika, a zwłaszcza dostosowanie e-sklepu to element, na który musimy zwrócić szczególną uwagę i który będzie przekładał się na podjęcie decyzji zakupowych. Nasz sklep internetowy powinien zatem posiadać wyszukiwarkę produktów oraz dawać możliwość ich sortowania oraz filtrowania. Powinien posiadać też czytelną strukturę podstron kategorii, aby poruszanie się w nim było łatwe, przyjemne i świadome. Dostosowanie witryny pod kątem user experience to również wybieranie odpowiednie szaty graficznej, koloru zachęcającego do kupowania czy odpowiedniego układu tekstu i elementów na stronie. Nie zapominajmy o tym, że sklep to platforma tworzona w pierwszej kolejności dla ludzi, a dopiero potem dla Google. Ważnym elementem UX, oprócz układu graficznego i ścieżek poruszania się po sklepie jest dostosowanie do obsługi na urządzeniach mobilnych, zapewnienie odpowiedniego poziomu zaufania i bezpieczeństwa, a także wydajność i płynność ładowania stron.

Szybkość ładowania się strony i Core Web Vitals

Elementem, o który musimy zadbać, optymalizując nasz sklep internetowy, jest szybkość ładowania się strony oraz jej witalność. Obecnie Google kładzie coraz większy nacisk na sprawne funkcjonowanie strony www, czego najlepszym dowodem jest wprowadzenie latem 2021 roku nowych czynników rankingowych, jakim są Core Web Vitals. Ogólnie, aby przyspieszyć ładowanie się strony i zadbać o jej wydajność, powinniśmy maksymalnie uprościć kod HTML oraz wybrać świadomie najkorzystniejszy hosting, który wpłynie chociażby na czas odpowiedzi serwera. Powinniśmy również poddawać kompresji zdjęcia, aby były dostosowywane pod kątem jak najlepszej jakości i jak najmniejszej wagi. Powinniśmy też zadbać o prostą strukturę witryny oraz o wgrywanie na stronę jak najmniejszej ilości zbędnych danych. Warto pamiętać także o optymalizacji stylów CSS oraz skryptów JS. Finalnie chodzi o to, aby strona ładowała się płynnie, szybko można było wejść z nią w interakcję, a najważniejsze treści pojawiły się możliwie jak najszybciej.

Menu

Ważnym, a wręcz głównym elementem sklepu internetowego jest menu. Powinno ono w jasny i prosty sposób przedstawiać strukturę sklepu tak, aby potencjalni klienci mogli łatwo się z nią zapoznać. Jeśli zrobią to komfortowo, będą dużo bardziej skłonni do dokonania zakupu na stronie, aniżeli w przypadku wyszukiwania kategorii w mniej zrozumiały dla nich sposób. Najlepszym pomysłem jest postawienie na prostotę oraz przejrzystość. Menu powinno prowadzić do wszystkich najważniejszych kategorii w sklepie linkując do nich za pomocą słów kluczowych w tekście zakotwiczenia odnośników.

Schematy tworzenia tytułów i meta opisów

Ważnym elementem, o który należy zadbać, optymalizując nasz sklep internetowy, są tytuły i meta opisy podstron. Zadbanie o tak drobne, ale istotne elementy wpływa pozytywnie na zwiększenie sprzedaży i docieranie do naszego sklepu internetowego poprzez konkretne produkty. Skraca to drogę do nich, gdyż użytkownicy znajdują nasze produkty bezpośrednio na konkretnych podstronach w wyszukiwarce Google, a nie wybierają je wewnątrz naszego sklepu internetowego, trafiając pierwotnie na główną witrynę. Tworzenie ręcznie unikalnych tytułów dla każdej podstrony jest dosyć trudne – szczególnie przy dużych ilościach produktów w e-sklepie. Warto zatem wypracować z webmasterem konkretny schemat tworzenia tytułów, który zarówno ułatwi pracę nam jako właścicielom witryny i agencji SEO jak i ułatwi dodawanie kolejnych podstron w przyszłości gdy będziemy rozbudowywali nasz sklep internetowy. Same tytuły i opisy podstron powinny być unikalne, zawierać dobrze dopasowane słowa kluczowe oraz w jasny i konkretny sposób sygnalizować zawartość i charakter strony docelowej.

Odpowiednia karta produktu

Odpowiednia karta produktu to jeden z najważniejszych elementów sklepu internetowego. To ona odpowiada za przedstawienie konkretnego produktu i potrafi w istotny sposób zwiększyć szansę na jego sprzedaż. Tworząc konkretne podstrony, na których prezentowane są produkty, powinniśmy stworzyć spójny szablon, jaki będziemy wykorzystywali do ich prezentacji. Powinien być on przemyślany, a także stworzony zarówno pod kątem user experience jak i SEO. Powinien zatem posiadać:

  • odpowiednią kolorystykę i układ graficzny
  • nazwę, cenę i opis produktu
  • dodatkowe dane i informacje techniczne
  • zdjęcia
  • wyeksponowany element CTA (ang. Call to action) – dodaj do koszyka

Na karcie produktu o ile istnieje taka możliwość, powinniśmy również publikować dodatkowe materiały, które wspomogą podjęcie decyzji zakupowej i wybór odpowiedniego produktu. Mogą być to nagrania wideo lub poradniki, a także opinie czy statystyki. Karta powinna również być zoptymalizowana pod kątem SEO, o czym nie możemy zapominać, a więc na stronie produktu powinny znajdować się odpowiednie słowa kluczowe, a tekst powinien być poprawnie sformatowany z uwzględnieniem elementów semantycznych.

Pole tekstowe na stronach kategorii

Choć miejsca na tekst na stronach kategorii, są traktowane przez wiele osób jako przykra konieczność do wypełnienia, w rzeczywistości są niebywałą okazją na wzmocnienie pozycjonowania i poprawę współczynnika konwersji. Miejsca te powinniśmy wykorzystywać do maksimum umieszczając tam dobrze zaprojektowany (pod kątem pokrycia tematycznego i dopasowania do intencji użytkownika) opis asortymentu. Z pewnością opisy kategorii powinny być unikalne, a także odpowiednio sformatowane, aby były czytelne i eksponowały odpowiednie słowa kluczowe. W tym miejscu warto przeprowadzić analizę i porównać obszerność opisów kategorii z konkurencyjnymi stronami, z którymi będziemy rywalizować. Nie chodzi przy tym o samą liczbę słów, czy znaków, a o pokrycie tematyczne i podanie wszelkich istotnych dla użytkownika szczegółów dotyczących oferty. Jeśli istnieje taka możliwość, mogą być to krótkie poradniki czy ciekawostki oraz materiały dające wiedzę odbiorcom.

Linkowanie wewnętrzne między podobnymi produktami

Dobrym sposobem na optymalizowanie sklepu internetowego jest pozwiązywanie ze sobą podobnych produktów linkowaniem wewnętrznym. Działanie takie pozwala zrozumieć wyszukiwarce Google konkretne kategorie na naszej witrynie, a także rozwiewa wątpliwości i zapobiega złemu interpretowaniu konkretnych podstron, które niebędące powiązane z innymi podobnymi produktami mogą być interpretowana przez Google błędnie. Warto też na konkretnych podstronach prezentować propozycje podobnych produktów, które będą dobrym sposobem na linkowanie wewnętrzne, a także będą zwiększały sprzedaż i optymalizację pod kątem user experience.

 

Link building

Pozyskiwanie linków do strony, to kluczowy element budowania jej autorytetu. Ważne, aby odnośniki pochodziły z witryn, które same mają ów autorytet w ocenie Google. W uproszczeniu, im więcej mocnych linków prowadzi do danej strony, tym więcej mocy może ona przekazać. Dlatego powinniśmy szukać witryn, portali, serwisów, blogów, do których prowadzi wiele odnośników z wartościowych miejsc w sieci. Linkowanie to zaawansowany proces, w którym można skorzystać z pomocy agencji, konsultanta, wykorzystać platformy do link buildingu lub nauczyć się samemu budować wysokiej jakości zaplecza.

Podsumowanie

Optymalizacja sklepu internetowego to bardzo wymagający proces, w którym powinniśmy oprócz podstawowej konfiguracji pomyśleć również o elementach niezwykle ważnych pod kątem sprzedażowym. Wszystkie działania powinny być wykonywane jakościowo, gdyż tylko takie podejście umożliwia osiągnięcie sukcesu w wyszukiwarce Google. Bardzo często pozycjonowanie sklepu internetowego opiera się na niuansach, o które powinniśmy zadbać w szczególny sposób. Podstawą pozycjonowania sklepu internetowego powinna być również standardowa optymalizacja witryny pod kątem SEO, jaka będzie platformą do wszystkich dalszych działań. Optymalizując i pozycjonujące e-sklep musimy zatem pamiętać o różnych płaszczyznach takich jak SEO, user experience, kwestiach marketingowych, content marketingu czy technicznych.